Fællesskaber er altid et fællesskab mellem nogle deltagere, der deler noget med hinanden (skolen, klassen, institutionen, stuen, gruppen)
Alle fællesskaber har mere eller mindre åbne kriterier for, hvordan man bliver en anerkendt deltager.
Kriterier for deltagelse er personlige, sociale og faglige kompetencer og engagement som man skal leve op til
Fællesskaber eksisterer så længe de er i stand til at afgrænse sig fra deres omverden – klare regler for måden man skal deltage
I alle fællesskaber er både inklusions- og eksklusionsprocesser på spil. Det foregår gennem forhandlinger om, hvem der er inde og hvem der er ude.
Hierarkier og dominans-relationer som accepteres af deltagerne kan stabilere et fællesskab – men kan også skabe udsatte positioner for nogle deltagere
Et fællesskab betyder noget forskelligt for hver enkelt deltager (motiv og intension)
Fælles historik og fortællinger skaber social sammenhængskraft, men deltagerne medbringer også hver deres livshistorier, som skaber individuelle betydninger.
Meta
Kategorier
Arkiver
Seneste indlæg
Sider
- Bent Lund Madsen
- Birgitte Jacobsen
- Charlotte Brønsted
- Forside
- Hvem er vi?
- Hvordan arbejder vi?
- Inklusionsakademiet
- Kend jeres kultur
- Kontakt
- Ole Steen Nielsen
- Om inklusion
- Pædagogisk arbejdsliv
- Publikationer
- Inklusionens historie
- Vores fælles ståsted
- Hvornår er barnet inkluderet?
- Modige evalueringer
- Fra aktivitetsplaner til engagements-planer
- Hvornår er institutionen/skolen inkluderende?
- Udvikling af praksis gennem viden om den
- Lille spejl på væggen der
- Pædagogiske benspænd
- Refleksionsspørgsmål til udvikling af praksis
- Dannelse af fællesskaber – Hvad skal de professionelle overveje?
- Dynamikker og deltagelse i børnefællesskaber
- Et børneperspektiv er ofte et voksenperspektiv
- Hvad er et læringsfællesskab?
- Hvad kendetegner et fællesskab?
- Horisontale relationer i et inkluderende perspektiv
- Inkluderende læringsfællesskab
- Marginalisering, udstødelse, udsathed og sårbarhed
- Normalitetsforventninger kan ekskludere
- Socialisering og arenaer for deltagelse
- Trivsel i skolen
- Typificering af børn og forældre
- Vertikale relationer i et inkluderende perspektiv
Seneste kommentarer