Charlotte Brønsted

Nørrebrogade 168, 4.th, 2200 København N, tlf. 2234 8800
charlotte.broensted@inklusionsakademiet.dk

cb

Jeg er optaget af, at de professionelles egne beskrivelser af praksis bør være grundlaget for analyse og refleksion over nye handlemuligheder i forhold til børn og unge i udsatte positioner. Der er ofte vigtige informationer om barnets interaktioner med de andre børn, med sine forældre og med de professionelle omkring barnet, som er i fare for at blive overset eller ikke-fortalt, fordi der er for ensidigt fokus på, hvad barnet gør. Der viser sig ofte variationer og undtagelser i det sociale liv, som kan give anledning til nye øjne på barnet.

  • Selvstændig konsulent i www.praksisudvikling.dk
  • Ekstern lektor på videreuddannelsen Metropol
  • Uddannet sociolog med supplerende kurser og træningsforløb som supervisor, proceskonsulent og rådgiver i Motiverende Samtale

Tidligere ansættelser

  • Lektor ved UCC pædagoguddannelsen og videreuddannelse
  • Projektkonsulent i Nationalt Videncenter for Inklusion og Ekslusion (NVIE)

Særlige videns- og kompetenceområder

  • Dokumentation og evaluering af kvalitet i pædagogiske processer – video og praksisbeskrivelser som datakilder til indsigt, analyse og udvikling
  • Børns fællesskaber og leg som kilde til dannelse og udvikling
  • Aktionslæring og gruppesupervision
  • Udvikling af inklusionsfaglighed for pædagoger, lærere og støttegivende fagpersoner
  • Ledelse af inklusionsudvikling
  • Faglige dialog, procesfacilitering og supervision af grupper
  • Personlig supervision gennem bla. Motiverende Samtale

Publikationer

  • Madsen, B. & Brønsted, C. (2016): Inklusion i dagtilbud – en undersøgelse af det pædagogiske arbejde med inklusion i fem dagtilbud. Inklusionsakademiet
  • ”At blive en samfundsborger – om socialiseringsprocesser” i ”Pædagogik, introduktion til pædagogens grundfaglighed”, David Thore Gravesen (red.) Systime 2015
  • ”Social inklusion i daginstitutionen, hvorfor og hvordan?” Legoglær. Gyldendal.dk, 2014
  • ”Portåbneren”, artikel i Nul til fjorten – pædagogisk tidsskrift, Nr. 1/2012
  • “Pædagogisk arbejde i et velfærdssamfund” i “Individ, institution og samfund”, Peter Mikkelsen og Signe Holm-Larsen (red.), Kroghs Forlag 2007