Ole Steen Nielsen

Østervinge 18, 6700 Esbjerg

T: 2091 1697

E-Mail: konsulent@osnielsen.dk

“God ledelse af professionsfaglige fællesskaber udgør en betydelig del af grundlaget for kvalitet i arbejdet i dagtilbud, i fritids- og uddannelsesinstitutioner. God ledelse er ligeledes afhængig af de organisatoriske rammer, strukturer og styringsformer, som den enkelte leder er underlagt. Derfor oplever jeg ikke at man kan udvikle professioner og ledelsen af disse, uden samtidig at være villige til at efterse organisationen som arbejdet udføres i”

  • Selvstændig konsulent og foredragsholder
  • Mange års erfaring fra chef, ledelses- og konsulentfunktioner
  • Uddannet Master i Læreprocesser, teamledelse samt ledelseskommunikation

Særlige videns- og kompetenceområder

  • Organisations udvikling af Work-life balance indsatser – fx seniorovergange
  • Udvikling af støttepersonales interaktive ekspertise i dagtilbud
  • Professionsudvikling via læreprocesser i institutioner
  • Udvikling af faglige miljøer indenfor dagtilbud, FGU-institutioner, UC-sektoren m.v.
  • Ledelsessparring, og organisationsudvikling

Publikationer

  • Arrangementet som pædagogisk handlingsform: pædagogers faglighed i skole og SFO
    Overgaard Larsen, D., Jacobsen, G. H. & Nielsen, O. S., 9 mar. 2020, I: Forskning i pædagogers profession og uddannelse. 4, 1, s. 33-46 14 s.

    Signalement af specialpædagogisk faglighed
    Nielsen, O. S., Madsen, B. L., Larsen, D., Quvang, C. & Brønsted, C., 1 jun. 2017, 110 s.
    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjer › Rekvireret rapport › Forskning › peer review

    Fra støttepædagog til ekspert med pædagogisk takt
    Nøttrup, J. & Nielsen, O. S., 19 okt. 2020, I: Forskning i pædagogers profession og uddannelse. 4, 2, s. 95-108 14 s., 7.

    Forældresamarbejde i fritids- og klubtilbud: En upåagtet praksis med overset potentialer
    Brønsted, C., Nielsen, O. S., Larsen, D. & Madsen, B. L., 2018, UC SYD. 61 s.
    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjer › Rekvireret rapport › Forskning › peer review

    Skolereform og inklusion: et projekt med forudsigelige forhindringer omkring inklusion
    Nielsen, O. S. & Madsen, B., maj 2016, I: Liv I Skolen. 18, 2, s. 64-71 8 s.

    ”Hvem skal tage teten” – en evaluering af det inkluderende forældresamarbejde
    Overgaard Larsen, D. & Nielsen, O. S., 2013, Esbjerg: National Videncenter for Inklusion og Eksklusion. 23 s.
    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjer › Rekvireret rapport › Forskning › peer review